Hur Man Tömmer Ett Däck. Med Eller Utan Ett Verktyg

Ofta överfyller du däcken och inser inte förrän du åker på dem. Du bör alltid lufta dina däck. Däck som är för fulla kan vara mer känsliga för punktering. Du kanske undrar hur man får ut luften ur däcken utan en skruvmejsel.

Få inte panik. Det är inte alltid man behöver en skruvmejsel. Här i den här artikeln har jag försökt täcka alla möjliga sätt att tömma ett däck. Det här är länkarna.

Vilken är Den Bästa Tiden Att Tömma Ett Däck?

Det här är de situationer där du bör tömma däcken.

För högt däcktryck: Ett däck som är för fullt kan orsaka minskad åkkomfort. Detta kan också minska greppet och dragkraften.

Det sliter på däckets mitt. Däckets livslängd förkortas avsevärt om du fyller det mer än rekommenderat. Så töm däcket när du känner att det är för hårt och överfyllt.

Långtidsförvaring: Rengör den med lite rengöringsmedel och vatten innan du förvarar den. Platta inte ut det helt. Det kommer att göra att däcket deformeras eller spricker i förtid på sidoväggen. Töm den till 50 % av det normala trycket. Fäst ventilkåpan säkert.

Terrängkörning: Att lufta däcken gör att den mjuknar upp och får ett riktigt bra grepp. Den formar sig efter de ojämna ytorna snarare än att den punkteras. Du får en mjukare åktur, vilket också gör det säkrare.

Jag rekommenderar att terrängförare har en uppsättning däckavlastare till hands så att de inte behöver leta efter något vasst i mitten.

Hur Luftar Man Ett Däck?

Att lufta ner cykeln och bildäcken är inte samma sak då de har olika typer av ventiler. Här är några tips som hjälper dig att tömma dina däck på ett säkert sätt.

1. Tömma Cykeldäck

Hur man tömmer ett cykeldäck, undrar du? Innan du påbörjar processen är det viktigt att avgöra vilken typ av ventil dina cykeldäck har. Det finns i princip tre typer av ventiler tillgängliga: Presta (Schrader), Dunlop eller Woods.

Presta: Om det är en Presta-ventil, så är det tur för dig, det är den enklaste av dem alla. Först ser du en liten svart mössa på den. För att ta bort den, vrid locket. Du kommer nu att hitta en räfflade muttrar fästa på huvudkroppen.

Det behöver inte tas bort helt. Vrid helt enkelt 2 eller 3. Tryck nu ner änden av stiftet så hör du ett högt väsande ljud av utströmmande luft. Var försiktig, luften kommer ut mycket snabbt.

Ta det långsamt, tryck och släpp tills ditt däcktryck når önskat PSI. Du måste stänga ventilen innan du cyklar.

Om du behöver platta ut den helt, håll bara i ventilen och vänta tills den släpper ut all luft inuti.

Schrader. Schrader är mer som de du hittar i bilar. Det är svårare än Presta-ventilen att tömma den.

Vrid för att ta bort säkerhetskåpan. Nu hittar du en tunn stift i mitten av ett hål. Tryck på stiftet för att släppa ut luft. Använd ett spetsigt föremål för att trycka ner stiftet.

Du kan använda en penna, spik, nyckelhuvud, liten skruvmejsel eller lång tång. Om du inte tänker platta till däcket helt, var långsam och tryck och släpp.

Så här tömmer du snabbt behållaren om du vill få den helt tom. Placera den på marken och tryck den mot marken. Om du gör detta kommer luften att komma ut snabbare.

Dunlop, Woods: Skruva av locket. Vrid ventilkärnan tills luften kommer ut. För att platta däcket helt, ta bort ventilkärnan från däcket och placera den i en påse.

2. Tömning Av Bil-, Lastbils- Och SUV-däck

För att klara terrängen du ska köra terräng måste dina däck tömmas. Återigen behöver du exakt kontroll över nedluftningsprocessen.

Det är en bra idé att ha en däckpump till hands. Den är speciellt designad för att fungera med däck, så det finns ingen chans att skada ventilerna. Det kommer också att rädda dig från besväret med att leta efter det perfekta spetsiga föremålet mitt på vägen. Dessutom kommer den att visa dig den exakta PSI, så inget mer gissningsspel!

Det finns två typer av deflatorer, en behöver övervakning och en annan är automatisk. De båda täcks av mig.

Snabb deflator med mätare:

Denna typ av deflator är praktisk eftersom den kommer med en mätare men den är helt manuell och behöver övervakas.

  1. Skjut skjutventilen framåt. Skruva nu ventilspindeladaptern medurs på ventilskaftet.
  2. För att ta bort kärnan, tryck ventilkärnborttagaren mot ventilen tills den fäster vid den. Vrid sedan kärnan moturs.
  3. Nu kommer du att se kärnborttagaren tryckas ut och mäta avläser trycket.
  4. Dra ut sliden för att släppa ut luft. Tryck på den för att stanna och kontrollera mätaravläsningen.
  5. När du ser den önskade trycknivån på mätaren är det nu dags att trycka in kärnborttagaren och rotera medurs tills den sitter tätt. Dra inte åt ventilen för hårt.
  6. Ta bort enheten genom att vrida ventilspindeladaptern moturs. Sätt tillbaka säkerhetslocket.

Förinställda deflatorskruvar:

Dessa deflatorer kommer i ett set om fyra. Den är automatisk så man går runt och skruvar på alla fyra däcken. Och när du kommer tillbaka till den första är den ganska mycket inställd på trycket.

Börja med att pumpa däcket manuellt till önskad PSI. Skruva ner låsringen på locket på din deflator. Deflatorn ska placeras på ventilens skaft. Precis när du hör att luften börjar komma ut, skruva av locket. Efter det, vrid tillbaka den tills luften slutar släppa ut. Skruva fast låsringen hårt mot locket, men flytta den inte. Genom att ställa låsringen mot locket låses luftpumpen till önskad trycknivå i däcket. Upprepa nu detta för de kommande tre skruvtömningsanordningarna.

Hur Tömmer Man Däcket Utan Verktyg?

Vad händer om du inte har en deflator eller ett verktyg? Om du glömmer ditt verktyg hemma under din resa kommer jag inte att döma. Du kanske frågar dig hur man tömmer ett däck utan verktyg? Så här fungerar det:

Ta först bort säkerhetskåpan genom att vrida den moturs. När du tar bort locket kommer den metalliska delen av ventilen att avslöjas, du hittar en cirkel och en tunn stift i mitten av den.

Nu, för att släppa ut luften, måste du trycka ner stiftet. Använd ditt lillfinger eller något spetsigt föremål du har. Det kan vara en pinne eller till och med en tandpetare.

Se bara till att du inte trycker och håller ned för länge. Det kommer att släppa ut luften snabbare. Tryck långsamt och släpp trycket tills det når önskad nivå.

Hur Man Snabbt Pumpar Upp Ett Däck

Letar du efter ett snabbare sätt att platta till ditt däck? Så här kan du göra det snabbt och säkert.

  1. Jacka upp din bil. Domkraften är placerad på sidan eller baksidan av ditt fordon. Med spaken kan du lyfta fordonet i luften. Att platta ut luften helt utan att lyfta upp fordonet kan skada ditt däck och rotor.
  2. Det svarta eller metalllocket vid ventilen ska öppnas. Hitta stiftet.
  3. Använd en lång tång och vrid den moturs. Den måste hållas hårt. Annars kommer det att dyka ut. Vrid tills du kan ta bort ventilkärnan helt. Den kan förvaras i fickan eller väskan för enkel åtkomst.
  4. När du har tömt inneluften helt, glöm inte att sätta tillbaka kärnan genom att snurra den medurs tills den sitter fast.

Vanliga Frågor (FAQs).

Kan man pumpa däck på bensinstationer?

Jo det kan du. Låna bara en skruvmejsel och en luftmätare av dem. Tryck på metallstiftet för att släppa ut luft. Stanna för att kontrollera trycket.

Kan du pumpa upp någons däck?

Om du har för avsikt att skada någon, så ja. Du kan gå i fängelse om skadan är mellan – Det kan också orsaka honom/henne en olycka, om det är en långsam läcka och inte är så märkbar tidigare.

Hur lång tid tar ett däck att pumpa upp?

Processen kommer att ta längre tid om hålrummet är större. Om du kan använda en lång nålnäsa och tång för att ta bort den inre ventilen, tar det bara några minuter.

Vad är det snabbaste sättet att tömma ett däck?

Släpp ut ventilerna helt med en tång med en tunn och lång nål. Den kan vridas moturs tills den kommer ut. Du måste vara försiktig, annars kan den skjuta ut och få dig att tappa den.

Hur töms ett bildäck långsamt?

Ta bort säkerhetslocket. För att lufta ner den långsamt, tryck och släpp metallstiftet.

Slutsats

Där kan du alla knep och tips för att tömma dina däck. Inga fler smärtsamma turer om du har överfyllt dina däck. Ta bara tag i vilket vasst föremål du kan nå och blås ner det tills den önskade PSI-nivån. Om du älskar att köra på utmanande vägar ofta, ha en uppsättning snabba luftpumpar med mätare.